crisismanagement
Logo-extropy

Interim management

Managementoplossingen
Crisismanagement
Projectmanagement

Crisismanagement

Bij crisismanagement denken we over het algemeen aan een slechte positie van de onderneming. Alles is en voelt negatief. Klanten lopen weg, de omzet daalt, Management en personeel maken zich zorgen over de continuïteit,… Het is duidelijk dat er snel iets moet gebeuren. Ingrijpen is een acute noodzaak geworden.

Crisis kan ook betekenen dat het met de onderneming helemaal (nog) niet zo slecht gaat, maar toch loopt het niet naar wens. Er zijn spanningen, klanten zijn ontevreden, er is een hoog ziekteverzuim. Alle ingrediënten voor een crisis zijn aanwezig, maar de omzet wordt gehaald, het resultaat is goed, dus de cijfers geven absoluut geen crisis aan.

Als je deze twee situaties nader bekijkt, dan is het in het eerste geval heel duidelijk dat er moet worden ingegrepen. In het tweede geval echter, is die noodzaak eigenlijk nog groter. Je zou kunnen constateren dat het bij de eerste situatie misschien al te laat is. In het tweede geval is de crisis al in volle gang, maar hebben de gevolgen zich nog niet echt gemanifesteerd.

Zoals bij veel problemen is het ook hier een kwestie van oorzaak en gevolg. Management dat pas acteert op het teruglopen van het resultaat en de ogen sluit voor de negatieve signalen die er al een poosje volop zijn, stuurt regelrecht af op de ondergang van de onderneming. Wanneer het management is staat is om de negatieve signalen direct te herkennen, zullen de gevolgen hiervan wellicht zelfs kunnen worden voorkomen.

Oorzaken
Er kunnen verschillende oorzaken zijn die leiden tot de negatieve spiraal waarin je als organisatie terecht kunt komen. Het is dan ook niet gezegd dat je op al die oorzaken een even grote invloed kunt uitoefenen. Voorbeelden zijn:

  • Fusie
  • Overname
  • Veranderende markt
  • Interne problematiek
  • Etc.

Wat ook de oorzaak is. Iedereen binnen de organisatie zal intern veel stress en onrust ervaren. Dat kan bij jezelf zijn, of je ziet het bij collega’s.

Wat te doen?
Je gaat crisismanagement doen! Je zult in de eerste plaats analyseren wat de situatie (heeft) veroorzaakt en proberen de rust terug te brengen. Daar is geen blauwdruk voor. Dat heeft met verschillende factoren te maken, maar vooral met de cultuur van de organisatie. Wat wel in alle gevallen een must is om te doen is “heldere communicatie”. Zorg ervoor dat het voor iedereen, eigen personeel en klanten, duidelijk is wat de situatie is en wat er gaat gebeuren om deze te verbeteren.

Wie gaat dat doen?
U kunt het uiteraard zelf doen, maar het is voor een buitenstaander makkelijker om in zo’n situatie het crisismanagement over te nemen. Als buitenstaander ben je objectief in je waarnemingen en is het makkelijker om impopulaire maatregelen te nemen en te communiceren. Bovendien zal een goede crisismanager u ook vertellen wat u niet goed heeft gedaan of nog steeds doet.

Bent u van mening dat u een crisismanager nodig heeft, dan kunnen wij u daarbij helpen. Neem dan contact met ons op om hierover zo snel mogelijk een vrijblijvend gesprek te voeren.