Managementoplossingen |
CrisismanagementBij crisismanagement denken we over het algemeen aan een slechte positie van de onderneming. Alles is en voelt negatief. Klanten lopen weg, de omzet daalt, Management en personeel maken zich zorgen over de continuïteit,… Het is duidelijk dat er snel iets moet gebeuren. Ingrijpen is een acute noodzaak geworden. Crisis kan ook betekenen dat het met de onderneming helemaal (nog) niet zo slecht gaat, maar toch loopt het niet naar wens. Er zijn spanningen, klanten zijn ontevreden, er is een hoog ziekteverzuim. Alle ingrediënten voor een crisis zijn aanwezig, maar de omzet wordt gehaald, het resultaat is goed, dus de cijfers geven absoluut geen crisis aan. Als je deze twee situaties nader bekijkt, dan is het in het eerste geval heel duidelijk dat er moet worden ingegrepen. In het tweede geval echter, is die noodzaak eigenlijk nog groter. Je zou kunnen constateren dat het bij de eerste situatie misschien al te laat is. In het tweede geval is de crisis al in volle gang, maar hebben de gevolgen zich nog niet echt gemanifesteerd. Zoals bij veel problemen is het ook hier een kwestie van oorzaak en gevolg. Management dat pas acteert op het teruglopen van het resultaat en de ogen sluit voor de negatieve signalen die er al een poosje volop zijn, stuurt regelrecht af op de ondergang van de onderneming. Wanneer het management is staat is om de negatieve signalen direct te herkennen, zullen de gevolgen hiervan wellicht zelfs kunnen worden voorkomen. Oorzaken
Wat ook de oorzaak is. Iedereen binnen de organisatie zal intern veel stress en onrust ervaren. Dat kan bij jezelf zijn, of je ziet het bij collega’s. Wat te doen? Wie gaat dat doen? Bent u van mening dat u een crisismanager nodig heeft, dan kunnen wij u daarbij helpen. Neem dan contact met ons op om hierover zo snel mogelijk een vrijblijvend gesprek te voeren. |